Corona-kommunikation er krisekommunikation

corona-kommunikation er krisekommunikation

Selvom vi i skrivende stund har levet med corona-krisen i mere end et år, så opstår der alligevel uforudsigelige situationer for mange virksomheder, der kræver hurtig tilpasning og effektiv kommunikation.

I blogindlægget her får du en kort udgave af artiklen ‘Communication Through the Coronavirus Crisis’ udgivet i Havard Business Review i marts 2020.

Du kan finde linket til den oprindelige artikel skrevet af Paul A. Argenti er professor i corporate communication - i bunden af indlægget her.

Corona-kommunikation: Hvad er vigtigt?

Corona-krisen betyder stor usikkerhed for hele erhvervslivet og stiller mange ledere over for flere spørgsmål, end de kan svare på.


Derfor bør du, følge regel nummer 1 inden for krisekommunikation ved at kommunikere tidligt og hyppigt under hele krisen til dine nærmeste medarbejdere eller lederteamet – afhængigt af, hvor i organisationen du er placeret.

Den hurtige og hyppige kommunikation er vigtig, selvom du ikke har det fulde overblik over hele situationen, fordi du signalerer åbenhed og troværdighed.

Brug din empati og sæt dig i dine medarbejderes sted – nogle gange rammer du rigtigt andre gange forkert. Det vigtigste er, at du er så transparent som muligt, fordi det skaber tryghed at vide, hvor du er henne.

I det følgende giver jeg dig de 3 guidelines, som Argenti artiklens forfatter peger på er afgørende for at lykkes med en effektiv krisekommunikation under coronakrisen.

Corona-kommunikation Trin #1:
Nedsæt et centralt placeret kommunikationsteam.

I større virksomheder er det ofte en fordel at arbejde med decentraliseret kommunikation. Men i krisetider er det vigtigt at have et centralt placeret kommunikationsteam, der kan reagere hurtigt på de skiftende situationer. Ideelt set er sådan en gruppe relativt lille ca. 5 personer, der inkluderer et medlem af ledelsen, en fra Kommunikation og en fra HR.


Corona-kommunikation Trin #2:
Kommuniker med medarbejderne

Undersøgelser viser at ledere spiller en vigtig rolle i forhold til at berolige medarbejdere og nedbringe frygt. Hvis medarbejderne ikke forstå, hvad der foregår i virksomheden, er der risiko for at mediebilledernes frygtprægede kommunikation tager over - og det bliver endnu sværere at komme igennem med dit budskab.

Derfor - i den udstrækning det er muligt – er din opgave, at afmystificere det der sker, berolige og skabe håb for fremtiden. Det bedre at kommunikere jævnligt (mindst hver 2. dag) selvom, du ikke har alle svar parat.

Corona-kommunikation Trin #3:
Kommuniker jævnligt med kunderne

Meld ud hvad krisen betyder for kunderne. Er der mulighed for at udsætte betaling til efter sommerferien, betale i rater, udsætte bestilte opgaver, information om hygiejne og lignende? Her handler det også om at sætte dig i dine kunders sted og hjælpe i den udstrækning det overhovedet er muligt.

Marie Claire Andsager blog.png