Personlig branding: Jeg hader at lægge opslag ud på LinkedIn.

Frygten for at blive til grin på sociale medier – “Mit mål er at skabe et produkt, som er attraktivt for markedet og blive en dygtig CEO, men det kan være svært at tro på det hele, når jeg har masser af kritik fra tidligere jobs med mig. Hvordan får jeg mere gennemslagskraft og håndterer frygten for at blive til grin på sociale medier?” Få svaret af kommunikationsrådgiver og coach i personlig branding Marie Claire Andsager.

***

Hej Marie-Claire

Jeg har brug for din hjælp!

Min partner og jeg er i fuld gang med at etablere vores virksomhed - vores startup. I det han står for alt udvikling og kode, er det mig, der står for at sælge produktet og markedsføre det.

Med andre ord, er jeg ansigtet udadtil for vores virksomhed og hovedpersonen bag ved ideen.

Mit mål er at skabe et produkt, som er attraktiv for markedet og blive en dygtig CEO for en - måske - kommende organisation.

Men, Marie-Claire, nu kommer det: Jeg skal have mere selvtillid til at række ud og stå ved mig selv. Jeg synes, det sommetider kan være svært at tro på det hele, når jeg desværre har en kuffert stoppet med skepsis og kritik fra tidligere jobs. Den der gør, at når jeg skriver et post på LinkedIn, så føler jeg mig til grin.

Min tvivl og usikkerheden på, om jeg har skrevet, så andre kan forstå det. Om jeg har sat kommaerne korrekt, og om jeg har stavet rigtigt.

 

Og dertil synes jeg, jeg har svært ved at skrive noget, der er interessant.

 

Jeg har brug for at finde troen på mig selv - og måske nogle gode råd, som jeg kan tage med mig videre, når tvivlen igen rammer mig.

 

Mange hilsner

Trine

Jeg hader at poste på sociale medier - især Linkedin. Hvad gør jeg?

Hej Trine

Tusinde tak for dit spørgsmål om manglende selvtillid, tvivl og usikkerhed i forhold til LinkedIn opslag.

Allerførst: Tillykke med jeres start-up, hvor er det sejt.

Jeg hæfter mig ved flere ting i det, du skriver. Først og fremmest lægger jeg mærke til dit mod: Der skal mod og noget seriøst hår på brystet for at turde drømme stort og have visioner for sit arbejdsliv – OG sige det højt, som du gør. Hold fast i det og ros dig selv for evnen til at turde drømme.


Frygten for LinkedIn

Visioner eller drømme om du vil, er vigtige fordi, de er de første skridt til at nå målet. Det er en måde, hvorpå vi bliver fortrolige med det nye og ukendte. Der hvor der før var fremtidståge, er der nu tydelige billeder og en vej du kan følge. Så jo mere tydelig og konkret, du bliver i dine drømme – jo tydeligere en guideline vil du bygge for dig selv. I hjerneforskningen taler man om at trampe nye stier i hjernen, der gør det muligt at udføre nye opgaver med større gennemslagskraft.

Jeg tror, løsningen på din manglende selvtillid, som du fortæller især popper up, når du skal poste opslag på LinkedIn - ligger lige foran dig.

 

Du har retning og fremdrift, når du skal udvikling din virksomhed, her bruger du billedet af den stærke CEO. Men det lyder som om, at det billede forsvinder, når du skal stille dig op på LinkedIn-ølkassen og råbe: Hør på mig – jeg har noget at sige. Det virker som om, at du i stedet for at kigge fremad og fokusere på målet, begynder du at kigge til siderne (sammenligner dig selv med andre), eller kigger bagud (lader tidligere negative stemmer fylde igen).

Mit budskab til dig Trine, er derfor:

  • Bliv ved med at kigge fremad – især når du er i situationer, der udfordrer dig som SoMe opslag.

  • Arbejd med din vision for dit brand, hvad er det for 1 max 3 budskaber, du gerne vil være kendt for?

  • Hvilken forskel gør du eller dit produkt for andre? Er det i øvrigt dig eller dit produkt, der skal være i fokus, når du poster?

  • Gør dig umage med at lukke ned for sammenligninger med andre. Luk Facebook eller LinkedIn for en periode indtil sammenligningerne (hvis de er der) holder op med at fylde for dig.

De negative stemmer fra fortiden er… fortid. Det vil sige, at de kun er der, hvis du lader dem være dér.

manglende selvtillid
 




Det hele handler om, hvad vi siger til os selv, når vi er under pres. Så find et billede, en sætning eller noget andet, der beskriver den vision, du har for dit arbejde som CEO og hold fast i det, når du poster opslag. På den måde kigger du fremad i stedet for alle mulige andre steder – for det slører dit fokus.


Hvis du har udfordringer med at stave, så få nogen til at læse dine opslag igennem. Men du skal vide, at næsten uanset, hvor korrekt du har stavet og sat kommaer, så vil der altid være nogen, som vil elske, at fortælle dig, at du har lavet en fejl.

Mit motto er: Better done than perfect.

Vil du lærer mere om, hvordan du brander dig med sociale medier uden frygten for at blive til grin eller usikkerheden om, hvad du skal skrive, så kan jeg anbefale dig følgende:

 

► Jeg har lavet et onlinekursus: Bliv et Stærkt Personligt Brand med Sociale Medier. Her finder du et helt modul omkring, hvordan du tackler usikkerhed og frygt for at stille dig op på SoMe øl-kassen. Derudover finder du helt konkrete værktøjer og redskaber til at blive skarp på din tone of voice og hvordan du finder frem til det indhold som dine (kommende) følgere vil elske at læse. Du finder onlinekurset her >>>

 

► Har du brug for min hjælp til dit personlige brand kan du booke en afklarende samtale her >>>

 

Jeg ønsker dig rigtig god vind med virksomheden og visionerne.

Marie-Claire Andsager

De bedste hilsner

Marie-Claire Andsager,
kommunikationsrådgiver og coach i personlig branding.
Du kan læse mere om Marie-Claire her >>>

Vil du hjælpe?

★ kender du også følelsen af usikkerhed, når du skal poste opslag på LinkedIn eller andre sociale medier – selvom du ved, det vil gavne din karriere og dine muligheder? Hvordan har du håndteret det, hvad gør du for at bekæmpe barrieren, gør du noget overhovedet eller har du helt droppet at være aktiv på sociale medier ud over katteopslag og ungernes første skoledag - eller måske drøner du bare derud af uden at se dig tilbage? Jeg vil elske at læse din kommentar, dine gode råd og erfaringer  👇👇👇