Sådan bygger du let dit brand og udfolder dit fulde karrierepotentiale

Jeg har været selvstændig nu i lidt mere end 4 år – omdrejningspunktet har hele tiden være kommunikation og markedsføring.

Men kunderne og opgaverne har ændret sig hen ad vejen.

Mit fokus er gået fra kommunikation og strategier i offentlige organisationer til personlig kommunikation, gennemslagskraft og branding af mennesker.

Det kan se ud som et kæmpe spring.

Men fra insiderens synspunkt (mig du ved), så er det nærliggende.

For ser du:

Min vej til at afkode de personer eller den kultur jeg blev præsenteret for, er altid gået gennem de historier, som blev fortalt.

Historier er for relationer, hvad dåseåbneren er for konserves. Uden den kan du lige så godt opgive at få adgang til indholdet.

 

Det vi vælger at fremhæve eller nedtone i vores historier styrer i overraskende grad vores opfattelse af indholdet.

Forestil dig, at din gode ven gennem mange år fortæller en historie om hans onkel, der for et halvt år siden købte en spritny Passat:

 

Den bil er bare gået i stykker i et væk – de har skiftet til lånebil 100 gange. Sådan en lille irriterende en, hvor der ikke er plads til en skid!

Jeg gætter på, at du er ualmindelig tykhudet, hvis du efterfølgende ræser ud og lægger alle dine sparepenge i en funklende ny Passat.

Også selvom alle statistikker siger, at Passaten er en af de biler med færrest fabriksfejl. (Det er kun et eksempel. Jeg aner intet om Passatens anatomi. Anyways you get my point.)

Meget ofte vil relationen altså trumfe fakta.

Det samme gælder restauranter: Vi er langt mere tilbøjelige til at prøve noget nyt, hvis vi har fået det anbefalet af venner eller bekendte, som vi har en god relation til. 

Hvad har historier om biler og restauranter, så med dig at gøre? Spørger du måske. Det skal jeg sige dig. Det har nemlig alt med dig at gøre.

I hvert fald, hvis du vil skabe et stærkt brand og en karriere, hvor du bruger dine styrker. Du ved, der hvor du er i flow, hvor det er sjovt at gå på arbejde, fordi det kører for dig.

 

Den absolut korteste vej dertil er at få din personlige kernefortælling på plads. Den er bye far det mest effektive redskab til at nå dine karrieremål med ekspresfart.

Hvorfor – jo, det er helt enkelt. Der er nemlig ikke forskel på, måden vi tolker historier om nye biler eller de mennesker, vi møder.

 

Hvis du ellers virker fornuftig og velovervejet, så har jeg ikke andet at vurdere dig ud fra, end det du fortæller om dig selv.

Træner og vinkler du din kernefortælling, så har du den skarpeste dåseåbner

til at få gennemslagskraft og et stærkt brand – fordi du påvirke dine relationer i en konstruktiv retning.  

 

I mine coachingforløb arbejder jeg individuelt med mine kursister om at finde de små historier, der skaber billeder på tilhørerens nethinde.

 

Hvis du præsenterer dig som en virkelig dygtig projektleder.

Så tænker jeg: ”Ok, super” og så er det glemt igen. Hvis du derimod fortæller en historie, hvor jeg sidder tilbage og tænker: ”Wow, p** dygtig projektleder” – jeg bander en del.

Det virker langt mere effektivt end, fordi konklusionen er min. Faktisk viser forskning at flere sektioner i hjernen lyser op, når mennesker lytter til historier.

Det betyder, at dine tilhører fordyber sig i øjeblikket sammen med dig. Du skiller dig dermed positivt ud. 

 

Og nu kommer det virkelig interessante, for historien smitter også af på dig selv. Du bliver også bekræftet undervejs, når du fortæller og bliver mindet om: 

 

Nå ja. Jeg er faktisk sej til det her. Jeg har ikke snydt mig frem til det her job. Det var ikke i mangel af bedre de tog mig”.

Det var Kirsten en af mine kursister – som er leder i en IT-virksomhed. Hun er pivdygtig. Pragmatisk til fingerspidserne.

Men oplever igen og igen, at hendes mund bliver fyldt med uld, når hun skal præsentere sig selv og sine kompetencer – eller når hun kommer i modvind på ledelsesgangen.

 

Vi har derfor lavet en kort og klar kernefortælling, hvor hun på 3 linjer fortæller om sin vej ind i IT-branchen, og hvad hun har skabt undervejs i sin karriere.

Den historie fortæller tilhøreren, hvordan hun arbejder, og at hun er lige præcis så resultatorienteret som tilfældet er.

 

Book en gratis tid her, hvis du vil ha input til din kernefortælling.

/Marie Claire >>

blog.png